فواید خواب مناسب

دوست و همراه عزیز سلام

در مطلب پیش‌رو در رابطه با خواب‌وبیداری با شما صحبت می‌کنیم:

خواب‌وبیداری یکی از ارکان حفظ سلامتی در  ما به‌شمار می‌آید؛ بنابراین باید برای داشتن یک خواب مناسب، برنامه‌ریزی علمی و دقیق داشته باشیم.

خواب یکی از نیازهای اساسی بدن انسان است و افراد تقریبا یک‌سوم از زندگی خود را در خواب می‌گذرانند. اگر شما خواب مناسبی نداشته باشید همین امر می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های مختلف در شما شود؛ برخی از هورمون‌ها مثل هورمون رشد که باعث تحریک بازسازی بافت‌ها و تقویت سیستم ایمنی می‌شود و یا هورمون ملاتونین که بیشترین مقدار تولید آن در زمان شب است و در تنظیم خواب و اختلالات آن، محافظت از گردش خون و قلب و وضعیت روحی- روانی ما تأثیر می‌گذارد.

به این نکته باید حتما توجه داشته باشیم که اکثر افراد امروزه به علت برنامه‌های متنوع تلویزیونی، کار با کامپیوتر و حتی دورهمی و امکان خرید تا دیروقت، تا پاسی از شب بیدار هستند و این مسأله در طول زمان باعث کاهش عملکرد جسمی، روحی – روانی از جمله خواب‌آلودگی در کلاس و مدرسه، کاهش تمرکز و میزان یادگیری می‌شود. حتی جالب است بدانید که اختلال خواب حتی می‌تواند مشکلات گوارشی و افزایش ابتلا به بیماری‌های عفونی را هم ایجاد کند.

خواب مناسب برای تقویت عملکرد مغزی، افزایش نشاط و شادابی یک امر بسیار حیاتی است که باید به آن توجه لازم داشته باشیم.

یک از تفاوت‌هایی که در افراد دیده می‌شود در میزان نیاز افراد به خواب است؛ نیاز به خواب در کودکان بیشتر از جوانان و در زنان بیشتر از مردان است.

برقراری یک تعادل بین ساعاتی که خواب هستیم و ساعاتی که بیدار هستیم از عوامل مهم و تأثیرگذار در حفظ سلامتی و حتی در درمان بیماری‌های مختلف است که متأسفانه امروزه به بهانه تغییر در سبک زندگی کمتر به آن پرداخته می‌شود.

در ادامه مطالب در این زمینه به فواید خواب مناسب و شرایطی که خواب مناسب باید رعایت شود، پرداخته می‌شود. با ما همراه باشید.

مقالات مشابه

اصول حفظ سلامتی

دوستان عزیز و همراه سلام تاکنون عبارات زیر را شنیدید: ستّه‌ضروریه شش‌گانه‌های حفظ سلامتی حفظ‌الصحه اصول حفظ سلامتی   این‌ها عباراتی هستند که اگر بخواهیم

ادامه مقاله »

 فواید خواب مناسب

دوست و همراه عزیز سلام در مطلب پیش‌رو در رابطه با خواب‌وبیداری با شما صحبت می‌کنیم: خواب‌وبیداری یکی از ارکان حفظ سلامتی در  ما به‌شمار

ادامه مقاله »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *